مقایسه تخصصی بین رنگ ساختمانی و رنگ صنعتی

اکثرا همه نقاشی مسکونی و صنعتی را در یک سرویس می بینند. تفاوت های خاصی بین این دو نوع نقاشی وجود دارد که در وبلاگ آنیتورمارکت به آنها خواهیم پرداخت. پوشش‌های رنگ تجاری معمولاً برای سازه‌های فلزی و بتنی اعمال می‌شوند که نیاز به محافظت از رنگ در برابر تخریب مکانیکی، شیمیایی و محیطی دارند.

در حال حاضر، بخش صنعتی شامل مجموعه وسیعی از رنگ های کاربردی برای عایق بندی یا آب بندی است که می‌تواند با نیازهای مختلف مطابقت داشته باشد. 

  • تفاوت میان رنگ ساختمانی و رنگ صنعتی 

تفاوت رنگ های صنعتی و ساختمانی در کاربرد نهایی آنهاست. در ابتدایی ترین شکل آن، تفاوت بین رنگ صنعتی و ساختمانی به طور کلی این است که یکی زیبایی و دیگری محافظ است.همانطور که حدس زده اید از رنگ های صنعتی در محیط های صنعتی برای رنگ آمیزی و پوشش محصولات صنعتی استفاده می شود. در حالی که از رنگ های ساختمانی در محیط های مسکونی استفاده می شود. و هر کدام از این محیط ها ویژگی ها و نیازهای خاص خود را دارند. رنگ های صنعتی در محصولاتی مانند کپسول، وسایل نقلیه، بشکه ها و ظروف ذخیره سازی، داربست، دکل های مخابراتی، کفپوش در محیط های صنعتی و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده می شود. اما از رنگ های ساختمانی برای پوشش سطوح دیوارها و سقف خانه ها استفاده می شود.

  • هدف رنگ ساختمانی و رنگ صنعتی 

در مورد رنگ های صنعتی، هدف اصلی محافظت از سطوح تحت پوشش است. حفاظت از ابزار و تجهیزات در برابر عوامل مختلف محیطی مانند: رطوبت، شرایط آب و هوایی خورنده، تماس مداوم با آب، آتش، حلال های صنعتی، سایش مداوم و مهمترین هدف استفاده از رنگ های صنعتی. در مورد رنگ های ساختمانی مشخص است که هدف اصلی زیباسازی ساختمان و دلپذیر ساختن محیط زندگی است و اهداف حفاظتی در درجه دوم اهمیت قرار دارند. نقاشان صنعتی بیشتر بر دوام رنگ خود تمرکز می کنند تا کیفیت زیبایی. اینطور نیست که همه مخازن و سازه های خود را با رنگ های سرد رنگ آمیزی کنند. فقط نقاش های صنعتی کار پیچیده تر و پرخطرتری دارند، زیرا به رنگ مناسب نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که سطح وسایلی که رنگ می کنند به سرعت فرسوده نمی شود. از همان روزهای اولیه در صنعت کشتی سازی، صنعتگران ارزش پوشش سطوح را به عنوان محافظت درک کردند.

  • محدوده محصولات رنگ آمیزی و صنعتی

هنگام استفاده از رنگ به عنوان عایق و آب بندی یا روکش، رنگ های ساختمانی دامنه وسیع تری نسبت به رنگ های صنعتی دارند. از طرف دیگر رنگ های صنعتی محدودیت های بیشتری در نوع رزین مورد استفاده به عنوان رزین پایه، زمانی که به عنوان روکش استفاده می شوند، دارند. هر چه به سطوح پایین تر مانند: بیس کت و پرایمر برویم تنوع رنگ های صنعتی بیشتر می شود. به عنوان مثال: آسترهای اپوکسی، آسترهای پلی اورتان، لاینرهای فوری و آسترهای کوره نشان دهنده گستردگی این محصولات هستند. در مقابل، رنگ های ساختمانی محدودیت های زیادی در استفاده به عنوان آستر و آب بندی دارند.

  • الگوی پر کردن

یکی از بزرگترین تفاوت ها در این دسته تفاوت در نحوه خرید شماست. رنگ های صنعتی در هر سفارش خرید در مقیاس وسیع خریداری و مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که رنگ های ساختمانی بسته به نوع خریدار به مقدار کم خریداری می شوند. 

رنگ صنعتی همچنین می تواند به هر نوع رنگی اطلاق شود که بر روی انواع ماشین آلات مانند: اتومبیل، قایق یا هواپیما یا سازه هایی مانند پل ها ساخته می شود. رنگ‌های مبتنی بر لاتکس به اندازه رنگ‌های روغنی بادوام نیستند، اما در محیط‌های تجاری، سطوح رنگ‌شده فقط باید مقدار محدودی از سایش را دریافت کنند و در معرض آسیب قرار بگیرند. بزرگترین مزیت این است که به سرعت خشک می شود، که مهم است زیرا هر چه مدت طولانی تری رنگ مرطوب روی دیوارها داشته باشید، دیگر نمی توانید برای تجارت باز باشید.

مقایسه آماری محصولات رنگ صنعتی و ساختمانی بر اساس حجم 

رنگ های ساختمانی ۵۶ درصد از کل حجم تولید و ۴۴ درصد از ارزش جهانی محصولات رنگ را به خود اختصاص می دهند که بیش از هر نوع پوشش صنعتی دیگری است.

نقاشی صنعتی شامل استفاده از یک لایه رنگ تازه در ساختمان های اداری، آپارتمان ها، تاسیسات تولیدی، مدارس و بیمارستان ها است. پیمانکاران نقاشی صنعتی روی پروژه هایی در اندازه های مختلف تمرکز می کنند. پروژه‌های بزرگ‌تر به نیروی کار بیشتر، تجهیزات پیچیده‌تر و احتمالاً شیفت‌های کاری متفاوت نیاز دارند تا کار را برای رسیدن به مهلت تعیین شده انجام دهند.

رنگ نور، زیبایی و هماهنگی است، بلکه تعادل ذهنی، راحتی و هیجان را نیز به همراه دارد.

رنگ های ساختمانی

رنگ های ساختمانی در معماری برای آراستن، برجسته کردن، روشن کردن و جداسازی فضاها و همچنین برای انتقال احساسات و آسایش ضروری هستند.

رنگ یک ساختمان مانند: ارائه یک محصول است و به عنوان یک مراقبت محرک عمل می کند تا اولین تصور مثبت یا منفی ایجاد کند. رنگ های داخلی بر بدن، شخصیت، رفتار و خلق و خوی ما تأثیر می گذارد.

بنابراین انتخاب رنگ بر اساس عوامل ایستا و همچنین عوامل روانی، فرهنگی و اجتماعی مهم است.

سخن پایانی

کلید کار انتخاب رنگ مناسب در حوزه ی صنعتی و چه ساختمانی بستگی به علت کاربرد و نحوه عملکرد رنگ دارد.

مشتریان محترم می توانید برای انتخاب و خرید انواع رنگ های: دکوراتیو، ساختمانی و صنعتی به فروشگاه سایت آنیتورمارکت مراجعه فرمایید تا رنگ موردنیاز خود را به میزان لازم سفارش دهید و دریافت کنید.

سبد خرید
ورود